måndag 9 november 2009

Svåraste valet ever!

Vår barn blev kallade för 3 veckor sedan för att få influensasprutan. Jag gick dit med dom utan att ha bestämt om dom skulle vaccineras eller ej. Efter det lilla samtalet med doktorn var mitt beslut defenitivt nej. Svininfluensan (enl. dr) är som en "vanlig" influensa med feber, värk osv.
MEN han tyckte att man skulle vaccinera sig för att skydda dem som var i riskgruppen. Mitt val då blev ganska enkel. Jag vill inte spruta in ett vaccin i kroppen på mina flickor , som inte är prövat så länge, för att skydda andra. Tänk om det skulle hända mina barn nått?! Då har ju jag valt att spruta det i dom.

Fram tills för två dagar sedan har jag verkligen varit säker på vårt val av detta. Men nu har jag helt plötsligt börjat tveka. Gör jag rätt som inte vaccinerar dom?? Om jag gör det tänk dom får några hemska biverkningar(inte feber då). Om jag inte gör det tänk om dom får influensa och verkligen blir jättesjuka eller t om dör. Hur fan ska man göra??
Kommer verkligen "den andra vågen" som vissa säger?

Jag hatar media som bara skrämmer folk. Folk dör av svininfluensan. Pojke ligger i koma för att han fick vaccinet. Blää detta måste vara det svåraste valet jag någonsin ställts inför (ännusålänge).

På torsdag är det spruta för dom i min och Crilles åldersgrupp och på tisdag har man en sista chans att vaccinera sina barn. Tiden går och vi måste bestämma oss.

natti!

1 kommentar:

  1. Det är som att välja mellan pest eller kolera känns det som! USch ja, känns som mitt livs svåraste beslut också, med tanke på hur lite beprövat vaccinet är.
    Själv vill jag inte råda andra, för man vet ju helt enkelt inte vilket som är farligast för den enskilde. Vaccinet eller svininfluensan...

    Men vi ska vaccinera oss alla här hemma, inklusive mina små barn.
    Det känns som man måste lita på de rekommendationer som finns att man faktiskt ska ta vaccinet eftersom risken är större att dö av svininfluensa än av själva vaccinet.
    Så tänker jag.
    Och jag skulle inte förlåta mig själv, om mina barn dog av svininfluensa för att jag struntade i att ge dem vaccinet.
    För minst en tredjedel av befolkningen tros drabbas av influensan. Så sannolikheten att vi kommer drabbas i vår familj är relativt stor.

    I mitt län finns inget vaccin att tillgå denna veckan tyvärr. Men så fort det finns ska jag ringa och beställa tid.

    Min mamma har inte bestämt sig. Och i min släkt är det 50/50!

    Min mans mamma som är i riskgruppen med dåligt hjärta tog sprutan utan biverkningar.

    Hoppas att du kommer att känna dig trygg med ditt beslut oavsett vad du bestämmer dig för!

    Kram Linda

    SvaraRadera